L’única escola moderna de Castelló va estar en la Vall

el

En l’actualitat parlar d’educació és parlar d’un element preferent en la qualitat de vida dels ciutadans, amb una forta connexió amb tots els àmbits socials, salut, política, ocupació, etc. Prova d’això és el concepte de Ciutat Educadora, on escola i municipi s’uneixen i proposen construir junts l’escola-entorn-ciutat, per a fer de la Vall d’Uixó una ciutat millor.

La Vall ja va ser pionera en educació a principis del segle XX, on un mestre valler, Francisco Fuertes Antonino, va obrir l’única escola moderna o racionalista en tota la provincia de Castelló,  en 1905.

Els fonaments de l’escola moderna van ser establits a Catalunya pel pedagog i lliurepensador Francisco Ferrer Guardia, i basicamen podriem dir que l’escola racionalista es revelava contra el pensament proteccionista clerical i estatal, basant la seua pedagogia en una filosofia positivista, crítica i laica, basant-se en el mètode científic com a eina d’aprenentatge. Deixava que l’individu fora el que regulara el coneixement que volguera obtindre deixant una llibertat per poder pensar de manera autònoma, sense imposar-li cap dogma. Entre les estratègies per a ensenyar als xiquets, s’utilitzava la solidaritat amb les persones i el contacte amb la naturalesa i el mitjà, fomentant les excursions, tallers, visites a centres de treball, etc. L’escola també va ser accessible per als adults establint per a això unes classes nocturnes

Segons un article del periòdic “El Demòcrata” (Setmanari Liberal Democràtic de 1905), el programa d’ensenyament de l’Escola Moderna de la Vall d´Uixó, es basa en: Ensenyament del llenguatge, (Lectura, Escriptura, Gramàtica i exercicis de composició); Ensenyament del càlcul (Aritmètica i Geometria); Ensenyament de les ciències (i Antropologia); Ensenyament Artístic (Treballs manuals, plegat, teixit, etc.) i Educació moral i cívica. La classe de Repàs constara de: Lectura i escriptura; Aritmètica i càlcul mercantil; Geometria i agrimensura; Dibuix; Gramàtica; Agricultura. El de la classe nocturna per a adults, consta de: Lectura, escriptura i càlcul. També s’imparteixen en la mateixa escola les “Conferències sobre cultura popular” durant tots els dissabtes del curs.

A Francisco Fuertes Antonino,  ho podem qualificar com un vallense il·lustre que va destacar en la seua època, com a notable pedagog i mestre innovador amb una gran trajectoria, fet pel qual encara es nomena en documents  i classes d’Història de la Pedagogia de la Facultat de Ciències de l’Educació de València.

Francisco Fuertes, con su madre, esposa e hijos. 1917

——

En la actualidad hablar de educación es hablar de un elemento preferente en la calidad de vida de los ciudadanos, con una fuerte conexión con todos los ámbitos sociales, salud, política, ocupación, etc. Prueba de esto es el concepto de Ciudad Educadora, donde escuela y municipio se unen y proponen construir juntos la escuela-entorno-ciudad, para hacer de la Vall d’Uixó una ciudad mejor.

La Vall d’Uixó ya fue pionera en educación a principios del siglo XX, donde un maestro vallero, Francisco Fuertes Antonino, abrió la única escuela racionalista o moderna en toda la provincia de Castellón,  en 1905.

Los fundamentos de la escuela moderna fueron establecidos en Cataluña por el pedagogo y librepensador Francisco Ferrer Guardia, y básicamente podríamos decir que la escuela racionalista se revelaba contra el pensamiento proteccionista clerical y estatal, basando su pedagogía en una filosofía positivista, crítica y laica, basándose en el método científico como herramienta de aprendizaje. Dejaba que el individuo fuera el que regulara el conocimiento que quisiera obtener dejando una libertad para poder pensar de manera autónoma, sin imponerle ningún dogma. Entre las estrategias para enseñar a los niños, se utilizaba la solidaridad con las personas y el contacto con la naturaleza y el medio, fomentando las excursiones, talleres, visitas a centros de trabajo, etc. La escuela también fue accesible para los adultos estableciendo para ello unas clases nocturnas.

Según un articulo del periódico “El Demócrata” (Semanario Liberal Democrático de 1905), el programa de enseñanza de la Escuela Moderna de La Vall d´Uixó, se basa en: Enseñanza del lenguaje, (Lectura, Escritura, Gramática y ejercicios de composición); Enseñanza del cálculo (Aritmética y Geometría); Enseñanza de las ciencias (y Antropología); Enseñanza Artística (Trabajos manuales, plegado, tejido, etc.) y Educación moral y cívica. La clase de Repaso constara de: Lectura y escritura; Aritmética y calculo mercantil; Geometría y agrimensura; Dibujo; Gramática; Agricultura. El de la clase nocturna para adultos, consta de: Lectura, escritura y cálculo. También se imparten en la misma escuela las “Conferencias sobre cultura popular” durante todos los sábados del curso.

A Francisco Fuertes Antonino,  lo podemos calificar como un vallense ilustre que destacó en su época, como notable pedagogo y maestro innovador, con una gran trayectoria, hecho por el que todavía se nombra en documentos  y clases de Historia de la Pedagogía de la Facultad de Ciencias de la Educación de Valencia.

—-

Lectura recomendada: “Francisco Fuertes: idearios, pensamientos y versos” de Vicente Falcó Fuertes editado por l’Associació Arqueològica de la Vall d’Uixó (2003).

4

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios .